Výzva?!
Zaznamenal jsem, že pro řadu přihlášených účastníků bude Brdský Meandr především velkou výzvou. Skvěle! Uspořádat bikepackingovou akci, která inspiruje k dlouhým projížďkám po lesích nové nadšence, byl jeden z mých hlavních cílů. Tím druhým, bylo seznámit všechny účastníky s přírodními krásami unikátní brdské krajiny.
Nevím, jestli si mohu, vzhledem ke svým ne zas tak bohatým zkušenostem, dovolit něco radit. Úplným nováčkům však mé poznatky snad přijdou vhod.
Na prvním místě musím zdůraznit, že celá akce má "jen" 195 kilometrů. Jistě, rekreačnímu jezdci, zvyklému na vyjížďky v délce maximálně 50 kilometrů, to připadá šíleně dlouhé. Není. Je to vzdálenost, kde teprve s přimhouřením obou oči začíná skutečný bikepacking.
Opravdu se není čeho bát. Stačí, když od března do května, tedy nějaké tři měsíce, zlehka potrénujete, správně si nastavíte hlavu a uvidíte, jak sami sebe překvapíte. Nakonec se budete ještě divit: Cože, já už jsem v cíli?
Jak tedy trénovat? Pokud vám to čas dovolí, tak co nejčastěji. Když to půjde, tak denně. Stačí hodina. Nebo jednou za dva dny dvě. O víkendu aspoň půldne. Ideálně v přírodním a kopcovitém terénu. Já pravidelně zdolávám 300 výškových metrů v terénu.
Zásadní je, jezdit stále stejným, rozumným, tempem. Takovým, že jím můžete jet celý den. Já se snažím šlapat pořád stejnou frekvencí. Ani moc silově, ani moc zlehka. Jakmile začnu stoupat do kopce, plynule měním rychlosti. Jedu tak, abych se nezadýchal. Nemůžu si vynachválit systém 1x12, řazení je díky němu opravdu jednoduché a spolehlivé i v tom nejnáročnějším terénu. Když je kopec moc prudký, slézám z kola a tlačím svižnou chůzí. Vyplatí se to. Ušetříte síly a protáhnete zase jiné svaly než v sedle.
Jedna ze zásadních chyb při samotném závodě, je snažit se "uviset" tempo rychlejšího závodníka. To je zaručená cesta k odstoupení z důvodu vyčerpání. Stejně tak, byste neměli pořád čekat na slabšího jezdce. I to vás rozhodí.
Jako nováček budete velmi pravděpodobné řešit během závodu nějaké potíže s navigací. Na toto téma najdete článek v rubrice INSPIRACE. V rubrice je i text o noční jízdě. Pokud pojedete non-stop mohou se vám tyto informace hodit.
Co se týče jídla, nemějte žádné obavy. Na trati je dost míst k doplnění paliva. Jejich výčet najdete v článcích popisujících jednotlivé úseky trasy. O vodu taky není v Brdech nouze. Již brzy připravím článek o tamních studánkách.
Co říci na závěr. Opravdu se toho nebojte. Když bude úplně nejhůř, můžete se z jakéhokoliv místa na trati dostat vcelku snadno na vlak a do Řevnic se vrátit po kolejích. Vaším vítězstvím je už to, že jste se odhodlali postavit na start.